“Elk kind een kans!”
Wij bieden alle kinderen een kans, een kans om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
* We kijken naar de mogelijkheden van kinderen en niet naar de onmogelijkheden.
* We willen dat kinderen zich bewust worden van hun mogelijkheden.
* We zorgen dat de kinderen zich ontwikkelen op cognitief gebied en op gebied van expressie, muziek, drama, techniek en cultuur.
* We zorgen dat de kinderen zich ontwikkelen als persoon: op sociaal-emotioneel gebied, werkend met hun talenten en hun vaardigheden. Om dit te kunnen bewerkstelligen, moet de school een veilige, vertrouwde omgeving zijn.
* We zorgen dat de kinderen zich bij ons geborgen voelen, we bieden daarvoor een warm pedagogisch klimaat.betekent voor ons dat bij ons dat we onderwijs op maat geven, zodat het kind zich optimaal op zijn of haar niveau kan ontwikkelen.
Daarnaast werken we met opbrengstgericht onderwijs: dit wil zeggen dat we als school streven naar goed onderwijs met goede opbrengsten. Soms kan dit met extra inzet of scherpere prioriteiten (nog) beter. Analyseren en gebruik maken van een goed volgsysteem is hierbij essentieel.
We zijn altijd op zoek naar de balans tussen de ontwikkelingsdoelen en de leermogelijkheden van de kinderen.
- We hebben een goed klassenmanagement: we bieden drie niveaus aan
- Naast de drie niveaus is er nog een vierde en vijfde niveau: de leerlingen die werken met een eigen ontwikkelperspectief en leerlingen die deel nemen aan de plusgroep
- We hanteren differentiatiemogelijkheden in methodes, materialen, weektaak en dagtaak
- We benoemen bij iedere les het doel van de les
- We hebben voldoende beoordeling van de onderwijsinspectie
- We maken gebruik van de talenten van de kinderen
- We zetten verschillende werkvormen in, zoals samenwerkend leren
- We houden Techniekochtenden en Activiteitenmiddagen
- We geven Engels vanaf groep 1
- We volgen de ontwikkelingen van de kinderen goed en doelgericht
- We bevorderen een goede werkhouding door met Taakspel te werken
- We gebruiken de digitale leermiddelen planmatig en doelgericht
- We maken gebruik van externe expertise via het Samenwerkingsverband
Samen: ouders en kinderen praten mee
Een goed contact tussen school en thuis is erg belangrijk. Kinderen voelen zich beter op school als hun ouders weten wat er op school gebeurt. Het omgekeerde is ook het geval: de school wil graag rekening houden met belangrijke gebeurtenissen thuis en wordt daar graag van op de hoogte gebracht.
Daarnaast vinden we het erg belangrijk dat ouders betrokken zijn bij de school en de ontwikkeling van hun kind(eren). We vinden het fijn als zij meedenken en meepraten door deel te nemen aan activiteiten of zitting te nemen in commissies.
We willen dit in goed contact met ouders realiseren door:
- vast te leggen wat wij van ouders verwachten
- vast te leggen wat ouders van ons kunnen verwachten
- tien-minutengesprekken, vanaf groep 5 komen leerlingen ook mee naar de gesprekken en praten zij mee over de doelen die zij de komende periode willen bereiken
- ouders goed en tijdig in te lichten op verschillende manieren: de Nieuwsbrief, berichten via Social Schools ouderportaal, de website, Facebook, rapporten, informatieavonden, de schoolgids e.d.
- open te staan/tijd te nemen voor het gesprek
- ons te realiseren dat ouders heel veel over hun kind kunnen vertellen
- samen met ouders naar oplossingen te zoeken
- terug te komen op een gesprek
- goed te communiceren over het zorgplan
Voor ons is het ook belangrijk dat de kinderen mee kunnen praten en denken over verschillende zaken op school, zoals beleid, feesten, schoolreisjes, regels e.d.
Dit realiseren we door:
- met kinderen lesactiviteiten te evalueren
- een goed functionerende leerlingenraad
- leerlingen mede-eigenaar laten zijn van de leerdoelen en ontwikkelplan
- leerlingen mede-eigenaar laten zijn van de zorg voor elkaar en voor de school (door bijvoorbeeld het project Schone School)
We bieden goed, maar vooral uitdagend onderwijs waarin kinderen zichzelf herkennen. Met eigentijdse lesmethoden en ondersteund met moderne middelen en materialen maken we leren leuk en spannend.
Naast een goed pedagogisch klimaat richten we ons ook op goede opbrengsten, het werken in drie niveaus (onderwijs op maat), structuur en een actieve leeromgeving.