Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools | Registreren Social Schools
  • Home
  • Ons kindcentrum
    • Missie en visie
    • Ons profiel
    • Kwaliteitszorg
    • Kinderopvang
    • Rekentool voor ouders
    • Leerlingenraad
    • Team
    • Tabijn
    • Kindcentrumgids
    • Externe Contacten
  • Praktische organisatie
    • Schooltijden
    • Vakantierooster
    • Protocollen en beleid
    • Verlof aanvragen
    • Kennismaken onderwijs
    • Aanmelden onderwijs
    • Aanmelden kinderopvang
    • Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling
  • Ouderbetrokkenheid
    • Oudercommissie
    • Medezeggenschapsraad
    • Nieuwsbrief
    • Ouderportaal Social Schools
    • Kindcentrumraad (KCR)
  • Onderwijs
    • Groepsindeling
    • Groep 1-2
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
  • Opvang
  • Contact
    • Contactgegevens
    • Kennismaken
    • Klantcontact kinderopvang
  • Carrièrekansen

Kwaliteitszorg


IKC Het Mozaïek
Elk kind een kans
Cultuur
Opvang

  • Missie en visie
  • Ons profiel
  • Kwaliteitszorg
  • Kinderopvang
  • Rekentool voor ouders
  • Leerlingenraad
  • Team
  • Tabijn
  • Kindcentrumgids
  • Externe Contacten

Kwalitatief goed en Passend Onderwijs

“Elk kind een kans!”

Wij bieden alle kinderen een kans, een kans om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
* We kijken naar de mogelijkheden van kinderen en niet naar de onmogelijkheden.
* We  willen dat kinderen zich bewust worden van hun mogelijkheden.
* We zorgen dat de kinderen zich ontwikkelen op cognitief gebied en op gebied van expressie, muziek, drama, techniek en cultuur.
* We zorgen dat de kinderen zich ontwikkelen als persoon: op sociaal-emotioneel gebied, werkend met hun talenten en hun vaardigheden. Om dit te kunnen bewerkstelligen, moet de school een veilige, vertrouwde omgeving zijn.
* We zorgen dat de kinderen zich bij ons geborgen voelen, we bieden daarvoor een warm pedagogisch klimaat.betekent voor ons dat bij ons dat we onderwijs op maat geven, zodat het kind zich optimaal op zijn of haar niveau kan ontwikkelen.

Daarnaast werken we met opbrengstgericht onderwijs: dit wil zeggen dat we als school streven naar goed onderwijs met goede opbrengsten. Soms kan dit met extra inzet of scherpere prioriteiten (nog) beter. Analyseren en gebruik maken van een goed volgsysteem is hierbij essentieel.

We zijn altijd op zoek naar de balans tussen de ontwikkelingsdoelen en de leermogelijkheden van de kinderen.

  • We hebben een goed klassenmanagement: we bieden drie niveaus aan
  • Naast de drie niveaus is er nog een vierde en vijfde niveau: de leerlingen die werken met een eigen ontwikkelperspectief en leerlingen die deel nemen aan de plusgroep
  • We hanteren differentiatiemogelijkheden in methodes, materialen, weektaak en dagtaak
  • We benoemen bij iedere les het doel van de les
  • We hebben voldoende beoordeling van de onderwijsinspectie
  • We maken gebruik van de talenten van de kinderen
  • We zetten verschillende werkvormen in, zoals samenwerkend leren
  • We houden Techniekochtenden en Activiteitenmiddagen
  • We geven Engels vanaf groep 1
  • We volgen de ontwikkelingen van de kinderen goed en doelgericht
  • We bevorderen een goede werkhouding door met Taakspel te werken
  • We gebruiken de digitale leermiddelen planmatig en doelgericht
  • We maken gebruik van externe expertise via het Samenwerkingsverband

Samen: ouders en kinderen praten mee

Een goed contact tussen school en thuis is erg belangrijk. Kinderen voelen zich beter op school als hun ouders weten wat er op school gebeurt. Het omgekeerde is ook het geval: de school wil graag rekening houden met belangrijke gebeurtenissen thuis en wordt daar graag van op de hoogte gebracht.

Daarnaast vinden we het erg belangrijk dat ouders betrokken zijn bij de school en de ontwikkeling van hun kind(eren). We vinden het fijn als zij meedenken en meepraten door deel te nemen aan activiteiten of zitting te nemen in commissies.

We willen dit in goed contact met ouders realiseren door:

  • vast te leggen wat wij van ouders verwachten
  • vast te leggen wat ouders van ons kunnen verwachten
  • tien-minutengesprekken, vanaf groep 5 komen leerlingen ook mee naar de gesprekken en praten zij mee over de doelen die zij de komende periode willen bereiken
  • ouders goed en tijdig in te lichten op verschillende manieren: de Nieuwsbrief, berichten via Social Schools ouderportaal, de website, Facebook, rapporten, informatieavonden, de schoolgids e.d.
  • open te staan/tijd te nemen voor het gesprek
  • ons te realiseren dat ouders heel veel over hun kind kunnen vertellen
  • samen met ouders naar oplossingen te zoeken
  • terug te komen op een gesprek
  • goed te communiceren over het zorgplan

Voor ons is het ook belangrijk dat de kinderen mee kunnen praten en denken over verschillende zaken op school, zoals beleid, feesten, schoolreisjes, regels e.d.

Dit realiseren we door:

- met kinderen lesactiviteiten te evalueren

- een goed functionerende leerlingenraad

- leerlingen mede-eigenaar laten zijn van de leerdoelen en ontwikkelplan

- leerlingen mede-eigenaar laten zijn van de zorg voor elkaar en voor de school (door bijvoorbeeld het project Schone School)

 

De kwaliteit van onze school

Onze school werkt bewust aan kwaliteit. Om de kwaliteit goed te kunnen beschrijven en (verder) te verbeteren maken wij gebruik van een methodiek. Hiermee is een systeem van kwaliteitszorg opgezet dat aansluit bij de eisen die de overheid aan het onderwijs stelt.

 
Onze manier van lesgeven
We bieden goed, maar vooral uitdagend onderwijs waarin kinderen zichzelf herkennen. Met eigentijdse lesmethoden en ondersteund met moderne middelen en materialen maken we leren leuk en spannend.
Naast een goed pedagogisch klimaat richten we ons ook op goede opbrengsten, het werken in drie niveaus (onderwijs op maat), structuur en een actieve leeromgeving.
 
Werkniveaus
In elke groep werken we met drie basisniveaus. De meeste leerlingen kunnen goed werken met de standaard lesstof. Tijdens het zelfstandig werken loopt de leerkracht door de groep en begeleidt leerlingen bij de verwerking van de leerstof. Leerlingen kunnen zelf aangeven of ze hulp nodig hebben middels een kaartje op hun werktafel. Groen betekent: ‘Ik heb geen hulp nodig, ik kan zelfstandig aan mijn opdracht werken.’ Rood betekent: ‘Ik heb extra hulp/uitleg nodig.’ De leerkracht heeft tijdens het zelfstandig werken gelegenheid om kinderen extra instructie te bieden. Kan een leerling sneller door de stof heen werken? Dan is er veel extra verrijkings- of verdiepingsmateriaal beschikbaar, waarmee het kind extra uitgedaagd kan worden in verschillende vakken. Daarvoor gebruiken we moderne methodes en materialen. Heeft een leerling meer moeite met de leerstof? Dan bieden wij extra materiaal en begeleiding of instructie aan. Door het toepassen van deze drie werkniveaus wordt ons leerproces zo kindgericht mogelijk ingevuld. Leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften krijgen een aangepast programma of extra ondersteuning.

Extra uitdaging
Voor de leerlingen met een grote voorsprong is er de Plusgroep. De Plusgroep is er voor de leerlingen uit de groepen 5, 6 en 7, die voldoen aan bepaalde voorwaarden en nog meer uitdaging en verdieping nodig hebben dan al aangeboden wordt in de eigen groep. De Plusgroep komt ongeveer om de twee à drie weken bijeen.
Naast onze eigen Plusgroep werken we samen metde Plusgroep  van de Scholengemeenschap Jan Arentsz,  voor het aanbod voor de plusleerlingen in groep 8.
In de Plusgroep worden de leerlingen, aan de hand van thema’s, meer uitgedaagd en extra gestimuleerd in hun ontwikkeling!
 
Modern en stimulerend
Op Het Mozaïek zijn we 100% digitaal. Dit betekent dat er geen schoolborden met krijtjes meer zijn. In de kleutergroepen werken we met zogenaamde “touch screens” en in de groepen 3 t/m 8 zijn de lokalen voorzien van een smartboard. Dit zorgt ervoor dat we de lessen interactief en actueel kunnen presenteren.
Naast het gebruik van de smartboards en touch screens maken we gebruik van nieuwe methodes die ook voorzien zijn van de nodige software en hulpprogramma’s, iPads en Chromebooks.

Structuur
De kring is het gezamenlijk startpunt van de dag. Buiten de gezamenlijke start van de dag krijgen de kinderen hier ook regelmatig uitleg en instructie. In elke groep is een duidelijk overzicht van de werkzaamheden van de dag aanwezig, door dagritmekaarten op het bord en de weektaken. Hierop staan activiteiten gepland die de leerlingen die week hebben en de activiteiten die ze tijdens het zelfstandig werken kunnen maken. In elke klas is, naast de individuele werktafels, een instructietafel.
 

 



Uitgelicht

Kind aanmelden

Kindcentrumgids

Ouderportaal SocialSchools

Onderdeel van Tabijn

Ons kindcentrum Missie en visie Ons profiel Kwaliteitszorg Kinderopvang Rekentool voor ouders Leerlingenraad Team Tabijn Kindcentrumgids Externe Contacten
Praktische organisatie Schooltijden Vakantierooster Protocollen en beleid Verlof aanvragen Kennismaken onderwijs Aanmelden onderwijs Aanmelden kinderopvang Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling
Ouderbetrokkenheid Oudercommissie Medezeggenschapsraad Nieuwsbrief Ouderportaal Social Schools Kindcentrumraad (KCR)
Onderwijs Groepsindeling Groep 1-2 Groep 3 Groep 4 Groep 5 Groep 6 Groep 7 Groep 8
Opvang
Contact Contactgegevens Kennismaken Klantcontact kinderopvang
Carrièrekansen
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools