Tekstgrootte
Uitgangspunt voor ons kindcentrum is het pedagogisch ontwerp zoals beschreven door Jeannette Doornenbal (2012) in het kader van het project 'Andere tijden in onderwijs'. De definitie van een kindcentrum is als volgt geformuleerd: “We spreken van een kindcentrum als er sprake is van één organisatie waar uiteenlopende professionals uit de kinderopvang en onderwijs en zorg op basis van een gezamenlijke missie en visie werken aan de ontwikkeling van kinderen tussen 0 en 12 jaar.”
Binnen ons kindcentrum is er een vanzelfsprekende en vloeiende overgang van verzorging, ruimte voor spelen en leren en educatie.
Het kindcentrum heeft de volgende kenmerken:
Onze visie is 'Elk kind een kans! U kunt meer lezen over onze visie onder het kopje "Elk kind een kans',
https://arkel.tabijn.nl/onze-school/missie-en-visie/
Onze visie op de brede ontwikkeling is als volgt omschreven:
“Het Mozaïek, waar je kunt zijn wie je bent, met je eigen talent”.
Christelijk kindcentrum Het Mozaïek wil kinderen van nul tot dertien jaar een plaats bieden waar zij hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. De medewerkers van Het Mozaïek investeren in uw kind; pedagogisch, educatief en binnen en buiten de muren van het kindcentrum. Wij leveren meer zorg als daar behoefte aan is bij kinderen. Onze christelijke levensbeschouwing geeft richting aan ons handelen en heeft een open karakter. Een vorm die past bij onze multiculturele samenleving met aandacht voor elkaar en respect voor onze verschillen: verschillen die we zien als een verrijking voor onze ontwikkeling.
Een organisatie die blijvend in ontwikkeling is!
Identiteit
Onderwijsconcept en profilering
We profileren ons op twee gebieden: vanuit onze visie 'Elk kind een kans' en op gebied van kunst en cultuur. Naast structurele aandacht voor taal, lezen en rekenen is er veel aandacht voor cultuur, drama en expressie, onder toezicht van onze cultuurspecialist. We bieden de kinderen de kans om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, ook op expressief gebied. We komen hiermee tegemoet aan de verschillende leerstijlen van de kinderen en we stimuleren de sociaal-emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling. De kinderen leren werken met hoofd, hart en handen en ontdekken zo hun eoigen talent! Dit is onder andere zichtbaar door de techniekochtenden, de dramalessen, de creatieve middagen en het cultuurbeleid.
Pedagogisch klimaat en didactisch handelen
Binnen ons kindcentrum voelen kinderen zich veilig. Dit komt ook duidelijk naar voren in de laatste enquête; kinderen voelen zich hier prettig en vertrouwd. Wij maken gebruik van een gedragsprotocol en een pestprotocol, en de kinderen zijn actief betrokken bij de gedragsregels. Wij vinden de mening van de leerlingen en ouders belangrijk. We hebben een leerlingenraad, die elke maand vergadert. Er wordt meegedacht en meegepraat over bijvoorbeeld de inrichting van het schoolplein, het gedrag van leerlingen onderling, de schoolregels, pesten, het schoolreisje en feesten. Eens in de drie jaar wordt er een enquête gehouden onder leerkrachten, leerlingen en ouders.
We hebben veel aandacht voor elkaar. Er is altijd een luisterend oor en we leven met elkaar mee, in woord en daad. We geloven in de kracht van mensen die zich verbinden en samenwerken. Zie voor pedagogisch klimaat en didactisch handelen ‘visie en missie: kwalitatief goed en passend onderwijs’.