Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools | Registreren Social Schools
  • Home
  • Ons kindcentrum
    • Missie en visie
    • Ons profiel
    • Kwaliteitszorg
    • Kinderopvang
    • Rekentool voor ouders
    • Leerlingenraad
    • Team
    • Tabijn
    • Kindcentrumgids
    • Externe Contacten
  • Praktische organisatie
    • Schooltijden
    • Vakantierooster
    • Protocollen en beleid
    • Verlof aanvragen
    • Kennismaken onderwijs
    • Aanmelden onderwijs
    • Aanmelden kinderopvang
    • Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling
  • Ouderbetrokkenheid
    • Oudercommissie
    • Medezeggenschapsraad
    • Nieuwsbrief
    • Ouderportaal Social Schools
    • Kindcentrumraad (KCR)
  • Onderwijs
    • Groepsindeling
    • Groep 1-2
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
  • Opvang
  • Contact
    • Contactgegevens
    • Kennismaken
    • Klantcontact kinderopvang
  • Carrièrekansen

Ons profiel


IKC Het Mozaïek
Elk kind een kans
Cultuur
Opvang

  • Missie en visie
  • Ons profiel
  • Kwaliteitszorg
  • Kinderopvang
  • Rekentool voor ouders
  • Leerlingenraad
  • Team
  • Tabijn
  • Kindcentrumgids
  • Externe Contacten

Uitgangspunt voor ons kindcentrum is het pedagogisch ontwerp zoals beschreven door Jeannette Doornenbal (2012) in het kader van het project 'Andere tijden in onderwijs'. De definitie van een kindcentrum is als volgt geformuleerd: “We spreken van een kindcentrum als er sprake is van één organisatie waar uiteenlopende professionals uit de kinderopvang en onderwijs en zorg op basis van een gezamenlijke missie en visie werken aan de ontwikkeling van kinderen tussen 0 en 12 jaar.”

Binnen ons kindcentrum is er een vanzelfsprekende en vloeiende overgang van verzorging, ruimte voor spelen en leren en educatie.

Het kindcentrum heeft de volgende kenmerken:

  • Eén pedagogische visie, één gezamenlijk pedagogisch werkkader.
  • Doorgaande leerlijn 0-13 jaar.   
  • Breed aanbod onder één dak.
  • De hele dag, 52 weken per jaar open: dagarrangement en aanbod met de vijf O’s in één (onderwijs, ontwikkeling, opvoeding, opvang en ontspanning)
  • Eén organisatie met één team.
  • Eenduidige communicatie met ouders en één loket voor ouders en partnerschap

Onze visie is 'Elk kind een kans! U kunt meer lezen over onze visie onder het kopje "Elk kind een kans', 

https://arkel.tabijn.nl/onze-school/missie-en-visie/

 

Onze visie op de brede ontwikkeling is als volgt omschreven:

“Het Mozaïek, waar je kunt zijn wie je bent, met je eigen talent”.

Christelijk kindcentrum Het Mozaïek wil kinderen van nul tot dertien jaar een plaats bieden waar zij hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. De medewerkers van Het Mozaïek  investeren in uw kind; pedagogisch, educatief en binnen en buiten de muren van het kindcentrum. Wij leveren meer zorg als daar behoefte aan is bij kinderen. Onze christelijke levensbeschouwing geeft richting aan ons handelen en heeft een open karakter. Een vorm die past bij onze multiculturele samenleving met aandacht voor elkaar en respect voor onze verschillen: verschillen die we zien als een verrijking voor onze ontwikkeling.

Een organisatie die blijvend in ontwikkeling is!

Een open kindcentrum, waar respect en openheid sleutelwoorden zijn voor een veilige leer- en speelomgeving
 
We willen dat de kinderen zich optimaal ontwikkelen en dat ze elke dag met plezier naar ons kindcentrum komen! Vanuit onze visie en identiteit werken we voortdurend aan een goede sfeer in de groepen. Gelijkwaardigheid tussen mensen is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Kinderen moeten respect hebben voor normen en waarden van anderen die zich onderscheiden in kleur, status, handicap, cultuur of geloof.
We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkómen ervan. Elk schooljaar werken we met aandachtspunten voor sociaal-emotionele vorming, bijvoorbeeld door het thema van de week, de Week van Respect (in samenwerking met het anti-discriminatiebureau), een complimentendag, kind van de dag e.d.
Ons kindcentrum moet een veilige plek zijn voor alle kinderen. We vinden het belangrijk dat ieder kind bij ons een veilige basis vindt om te leren en te spelen. We hebben duidelijke huisregels en een actief beleid tegen geweld en pesten. Zo zorgen we ervoor dat iedereen zich veilig kan voelen en zichzelf kan zijn.
 
Onze huisregels zijn:
• We zijn aardig voor elkaar
• Anders zijn is oké!!
• We laten anderen meespelen
• Stop is stop!
• We luisteren goed naar elkaar
• We proberen een ruzie uit te praten
• We helpen elkaar
• Komen we er samen niet uit? Dan gaan we naar de meester of juf
 
In de groepen zijn de huisregels en het gedragsprotocol goed zichtbaar opgehangen. Over deze regels wordt regelmatig gesproken (Waarom zijn deze regels er? Hoe kan ik ze toepassen?) en alle kinderen zetten ieder jaar hun naam onder de afspraken. Bij de inschrijfformulieren ontvangen de ouders/verzorgers de huisregels en het gedragsprotocol. We werken met de methode Stop = stop.
 
 

Identiteit

Ons kindcentrum is een christelijke centrum. We zijn een christelijke kindcentrum met een open karakter. Dit houdt in dat iedereen die zich thuis voelt bij onze manier van leven en werken welkom is op ons kindcentrum, ongeacht hun achtergrond, identiteit, huidskleur of religie.
We laten kinderen kennismaken met onze christelijke identiteit in de gezamenlijke weekvieringen en door het vertellen van Bijbelverhalen en spiegelverhalen, verhalen met een geheim en een verwachting. Hierbij gebruiken we een godsdienstmethode die aan de hand van thema’s twee werelden bij elkaar brengt. De belevingswereld van het kind en de wereld van de Bijbel. De Bijbelverhalen laten een eigen licht schijnen op de alledaagse ervaringen van kinderen. Dit roept vragen op als: Wat is geluk? Wat is eerlijk? Waarom pesten mensen elkaar? Uit deze methode wordt in de klas gewerkt in de vorm van een dagopening. Ook voor het vieren van de christelijke feestdagen vormt deze methode regelmatig de basis. De kerstviering en de paasviering zijn elk jaar weer bijzondere hoogtepunten in ons kindcentrum.
Daarnaast speelt onze christelijke identiteit een rol in de manier waarop wij onder andere omgaan met:
- Normen en waarden
- Een mening vormen
- Respectvol omgaan met elkaar
- Een veilige plek
- Samenhang
- Burgerschapsvorming
- Leerlingeninspraak
 
Bij de hoofdingang aan de Museumweg vindt u ons oude logo in een beeldhouwwerk:
- een koolschuit: het oude Langedijk
- drie kinderen: een onveranderlijke factor door de jaren heen
- de symbolen van geloof, hoop en liefde: we weten ons gedragen door geloof, hoop en liefde en we proberen dit ook uit
te dragen
 
Gedragscode
 
Samen met leerlingen en ouders zorgt Tabijn voor een veilige kindcentrum. Om dit te bereiken is een gedragscode opgesteld. Deze code bevat afspraken waardoor we op een prettige manier met elkaar omgaan. De uitgangspunten zijn hierbij respect, veiligheid, ontwikkeling en verantwoordelijkheid. U vindt de code op de website van ons kindcentrum.
 

Onderwijsconcept en profilering

We profileren ons op twee gebieden: vanuit onze visie 'Elk kind een kans' en op gebied van kunst en cultuur. Naast structurele aandacht voor taal, lezen en rekenen is er veel aandacht voor cultuur, drama en expressie, onder toezicht van onze cultuurspecialist. We bieden de kinderen de kans om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, ook op expressief gebied. We komen hiermee tegemoet aan de verschillende leerstijlen van de kinderen en we stimuleren de sociaal-emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling. De kinderen leren werken met hoofd, hart en handen en ontdekken zo hun eoigen talent! Dit is onder andere zichtbaar door de techniekochtenden, de dramalessen, de creatieve middagen en het cultuurbeleid. 

 

Pedagogisch klimaat en didactisch handelen

Binnen ons kindcentrum voelen kinderen zich veilig. Dit komt ook duidelijk naar voren in de laatste enquête; kinderen voelen zich hier prettig en vertrouwd. Wij maken gebruik van een gedragsprotocol en een pestprotocol, en de kinderen zijn actief betrokken bij de gedragsregels. Wij vinden de mening van de leerlingen en ouders  belangrijk. We hebben een leerlingenraad, die elke maand vergadert. Er wordt meegedacht en meegepraat over bijvoorbeeld de inrichting van het schoolplein, het gedrag van leerlingen onderling, de schoolregels, pesten, het schoolreisje en feesten. Eens in de drie jaar wordt er een enquête gehouden onder leerkrachten, leerlingen en ouders.

We hebben veel aandacht voor elkaar. Er is altijd een luisterend oor en we leven met elkaar mee, in woord en daad. We geloven in de kracht van mensen die zich verbinden en samenwerken. Zie voor pedagogisch klimaat en didactisch handelen ‘visie en missie: kwalitatief goed en passend onderwijs’.

 
 


Uitgelicht

Kind aanmelden

Kindcentrumgids

Ouderportaal SocialSchools

Onderdeel van Tabijn

Ons kindcentrum Missie en visie Ons profiel Kwaliteitszorg Kinderopvang Rekentool voor ouders Leerlingenraad Team Tabijn Kindcentrumgids Externe Contacten
Praktische organisatie Schooltijden Vakantierooster Protocollen en beleid Verlof aanvragen Kennismaken onderwijs Aanmelden onderwijs Aanmelden kinderopvang Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling
Ouderbetrokkenheid Oudercommissie Medezeggenschapsraad Nieuwsbrief Ouderportaal Social Schools Kindcentrumraad (KCR)
Onderwijs Groepsindeling Groep 1-2 Groep 3 Groep 4 Groep 5 Groep 6 Groep 7 Groep 8
Opvang
Contact Contactgegevens Kennismaken Klantcontact kinderopvang
Carrièrekansen
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools